Velkommen Olivia!

Ny kommunikasjon- og markedsansvarlig på plass i NOKU og Kulturytring.

Monica Larsson og Olivia Voster på kontoret.

Olivia har flere års erfaring innenfor kommunikasjon, markedsføring og administrasjon. Interessen for kunst og kultur var alltid tilstede, og hun begynte sin kulturkarriere som frivillig på en rekke musikkfestivaler allerede før valget falt på en utdanning innen kultur. 

Etter endt utdanning tilbrakte hun et halvår på Generalkonsulatet i New York, hvor hun arbeidet med kulturfremme og kommunikasjon som praktikant gjennom Utenriksdepartementet. Hun har tidligere vært rådgiver i Norske Kulturarrangører (NKA), med ansvar for kommunikasjon og markedsføring. I tillegg har hun ansvaret for å kuratere og koordinere den årlige by:Larm-konferansen, for hele Norges musikkbransje. 

Hun har en bachelorgrad i Music Business – Management fra Høgskolen i Innlandet, tilsvarende en bachelor i økonomi og administrasjon, og en videreutdanning i Kulturledelse fra Oslo Metropolitan University. 

Utenom jobb er Olivia opptatt av sosial rettferdighet, miljø og bærekraft. Hun forstår viktigheten av å holde seg oppdatert, og tar denne høsten et emne på samfunnsvitenskapelig fakultet hvor hun fordyper seg i grønn energi og det grønne skiftet, regional utvikling og global bærekraft. 

Vi stilte henne noen spørsmål for å bli bedre kjent.

Hva er det mest spennende prosjektet du har jobbet med tidligere?

Godt spørsmål! Jeg har vært så heldig å få være med på mange spennende prosjekter opp igjennom, men jeg tror jeg må trekke frem årets by:Larm som noe av det kjekkeste. Vi gjorde noen større endringer i festivalen i år, blant annet at vi konsentrert festivalområdet rundt Blå, og for en suksess det ble. Vi fikk til å arrangere en skikkelig folkefest. Denne folkefesten, sammen med spennende debatter, aktuelle foredrag og samtaler på konferansen gjorde by:Larm 2024 til den beste versjonen så langt (etter min mening). 

Hva blir din viktigste oppgave som kommunikasjon- og markedsansvarlig?

Min viktigste oppgave som kommunikasjon- og markedsansvarlig blir å sikre at NOKU og Kulturytring sine budskap når ut, slik at enda flere engasjerer seg og blir medlemmer. Derfor blir det viktig å tydeliggjøre og fremheve alle fordelene som NOKU-medlemmer får av å være medlem. Vi som jobber for og med kulturen står mye sterkere sammen, og det er nettopp dette NOKU skal legge til rette for; kunnskapsutveksling og erfaringsdeling. Slik styrker vi den lokal kultursektoren.

Hvordan vil du få flere til å delta på Kulturytring?

Jeg er overbevist om at dersom vi får ordet ut om hva Kulturytring er og står for, så vil publikumet flokke til av seg selv. Kulturlivet trenger en nasjonal arena for debatt om kunst- og kulturpolitikk, og dette skal vi levere på. 

Hva er det beste med å jobbe innen kulturfeltet, synes du?

Det beste med å jobbe innen kulturfeltet er den kreative friheten og muligheten til å påvirke gjennom kunst og kultur. Jeg får samarbeide med så mange ulike mennesker, og være med på å skape opplevelser for andre. Ikke minst er arbeidet veldig variert, og inspirerende. Jeg får jobbe hver dag med noe av det jeg liker aller best; musikk, kunst og kultur.

Hva gleder du deg mest til i din nye rolle?

Jeg gleder meg kanskje aller mest til å bli kjent med alle NOKUS medlemmer. Det er de NOKU er til for, og det er de som er NOKUs største ressurs. Jeg gleder meg til å møte ildsjelene som står på for et aktivt og engasjerende kunst- og kulturliv for alle, og til å bli en del av det fellesskapet.