Slik går det når Aftenposten sender teateranmelderen sin til Kulturytring Drammen

Debattinnlegget ble publisert i Aftenposten den 29. juni 2021

Kulturytring Drammen gikk av stabelen for første gang 21.-23. juni 2021, med formål om å løfte kultursektoren som politikkområde. Aftenposten bedømte arrangementet på bakgrunn av åpningen og fysisk publikumstall i en koronatid.

Resultatet er en anmeldelse som så vidt berører kulturpolitikk. Anmelderen skildrer noen folketomme saler til tross for at arrangementets nedslagsfelt i all hovedsak var digitalt og godt besøkt. Et tredagers arrangement konkluderes nesten før åpningen har funnet sted.

For slik gikk det nemlig egentlig:

Rundt Kulturytring Drammen har det vært kontroverser og debatter, men det har hovedsakelig vært dialog på tvers av interesseområder, sektorer og organisasjoner. Arenaen har samlet hele kulturlivet. 54 ulike organisasjoner og aktører fra hele landet har skapt debatter i et tredagersprogram med over 83 programposter. På scenen i Drammen har det stått 31 kulturpolitikere fra stat-, fylke- og kommunenivå. De har fremmet sitt syn i ulike debatter og samtaler og bidratt til å løfte den store, etterlengtede samtalen om kultursektoren.

Kulturytring Drammen skal være en arena for kulturpolitikk og har som mål å styrke kultur som sektorområde og løfte kunsten og kulturen i samfunnsdebatten. Etter disse tre dagene er det virkelig kommet for en dag at det er et stort behov for en arena som tar kunst- og kultursektoren opp til debatt.

Et symptom på at kulturpolitikken ikke alltid tas helt på alvor, ser man kanskje når Aftenposten velger å sende en teateranmelder, og ikke en politisk journalist. Kulturytring Drammen er ikke noe show der sjefens smil skal sette målestokken for gjennomføring eller økonomi. Kultursektoren fortjener en synlig og tydelig plass i samfunnsdebatten og en synlig dekning også i mediene. Vi håper at vi neste gang får en kritikk på det faglige innholdet, og ikke en kommentar som begynner og slutter med åpningen av arrangementet.