NOKU utvikler ny kunnskapsressurs om kulturloven for norske kommuner

Vi har tatt en prat med Bjarne Dæhli, som denne høsten bistår NOKU med å utvikle en ny temaside om kulturloven. Denne kunnskapsressursen skal samle eksempler, innsikt og praktiske råd om hvordan kommuner kan arbeide med lovens §4 – fra å utforme kulturplaner til å bygge kultur inn i helhetlig samfunnsutvikling.
– Velkommen til NOKU! Fortell litt om deg selv og din bakgrunn i kulturfeltet.
– De siste årene har jeg jobbet i Norsk musikkråd, men fra i år har jeg gått over i en rolle som oppdragstaker innen kulturområdet. Litt flåsete pleier jeg å kalle meg selv en «frilansende kulturbyråkrat». Nå har jeg et engasjement hos NOKU, der jeg skal bidra til å utvikle en ny kunnskapsressurs om kulturloven. Jeg er en aktiv kulturbruker selv, og er med i både kor, korps og band. I tillegg hadde jeg stor glede av å delta som utvalgsmedlem i NOU-en Musikklandet, som nå er ute på høring.
– Hvilket arbeid er det du skal gjøre for NOKU denne høsten?
– Denne høsten skal jeg bidra til å lage en temaside på nettsidene våre som skal samle nyttig kunnskap om kulturloven. Kunnskapsressursen skal ha med gode eksempler på hvordan kommuner har løst oppgaven med å lage oversikter, mål og strategier. Det finnes mye god kunnskap både i kommunene og i de veiledningene som finnes, men vi ønsker å gjøre dette mer tilgjengelig for medlemmene våre. Vi ser for oss å samle og de viktigste innsiktene som finnes i eksisterende veiledere og et utvalg eksisterende planer.
– Hvorfor utvikler NOKU en kunnskapsressurs for kulturloven?
– Bakgrunnen er endringen i § 4 i kulturloven, som sier kommunene skal ha en skriftlig oversikt over status og utviklingsbehov på kulturfeltet og å fastsette overordnede mål og strategier for kulturutviklingen. Dette kan og skal kunne løses på mange ulike måter, og nettopp derfor ser vi behovet for å samle eksempler og råd. Vi tror spesielt de litt mindre og mellomstore kommunene kan behov for en mer praktisk veiledning. Men det er uansett nyttig for alle medlemmene i NOKU å gjøre seg opp en mening om hva som skal til for at kulturplanen oppfyller §4 i loven.
– Hvordan vil kunnskapsressursen hjelpe kommunal planlegging?
– En viktig årsak til å endre kulturloven i utgangspunktet, var for å styrke kulturens plass i planverkene slik at kultur er en prioritert del av samfunnsutviklingen. Kulturloven har gjort kultursjefens rolle enda viktigere, for eksempel med tanke på hvordan kultur henger sammen med andre politikkområder – slik som oppvekst, helse og næring. Samtidig er det noe med å ikke gape over for mye i kulturplanen, for selv om kulturen kan bidra med mye, kan ikke kultursjefen løse alt.
Samtidig pågår det flere prosjekter som vil gi nyttige innspill til dette arbeidet, blant annet et prosjekt i samarbeid mellom Kristiansund og Møre og Romsdal om å måle kulturutvikling over tid. Telemarksforsking har også et kvalitativt prosjekt der de nå intervjuer kultursjefer om erfaringer med den nye loven. Innsiktene fra disse vil vi også trekke inn i ressursen etter hvert.